26 September 2014

Hari Yang Mencabar

Semalam gaji .. and pagi2 aku dah kene bangun kerana urusan kerja luar .. Disebabkan aku dan ketua pengurus perlu pergi ke 12 Mini RTC ni seluruh negeri smbilan untuk audit aset .dalam 1 bulan ni kalau boleh kene setelkan secepat mungkin memandangkan aku akan follow Konvoi Kembara Bahasa tahun nie. 
Nak dijadikan cerita 8a.m tu aku gerak dari rumah untuk ke Tampin ambil ketua pengurus dari Rembau sebab kami akan audit aset MINI RTC JEMPOL . 

5km keluar dari rumah nampak anjing dah mati kene langgar tengah2 jalan . On the spot brentikan kereta ke tepi . Nasib aku agak baik sebab glove mmg standby dalam kereta . Pakai glove due2 belah tangan and slow2 bergerak ke tengah jalan..untung masa tu kereta xbanyak lalu...nampk kecik..tp agak berat juga ..kesiann nye sbb dh mati :( R.I.P sayang ..then selesai alihkan ..aku teruskan perjalanan ..sempat aku perasan mata2 org2 yg memandang masa aku alihkn tu .lantak la korg nk ckp ape..-.-

8 ke 10 km dari tempat anjing tu..ngam2 kat selekoh tajam boleh pulak seekor monyet melintas  dan paling bodoh sbb aku panik and xelak ..dari sight mirror aku dpt tengok monyet tu terbaring xbgerak..terus keluar g tgk..risau juga kot monyet tu bangun cakar muka aku..tengok2 nafas ade lg..jantung berdenyut lg ..terus dukung bawak masuk kete ..Bau die xyah ckp la..monyet tu injured kat kepala..:(

keadaan monyet yg sedar xsedar sgt

then aku terus bawak ke Tampin sbb aku dah call kawan aku si fawzee yg keje veterinar tu die xde..kursus katanya..so nak patah balik pon xguna..buang masa nanti sbb tgk mcm dh nazak .. 
Lepas 20 mnit tu aku tengok monyet tu cube bangun tp jatuh.. serupa org mabuk pon ade ..-.-
aku sendiri cuak,,terus berenti tepi jalan ngam2 kat kedai jual kepok dan batu nisan ..mintak tlg org kt situ ..

abg kedai : kenapa ni cik ?

aku : abg tolong sy blh x..sy terlanggar monyet td,,nk bawak g clinic ni..tp die bangun dah,,takut die terkam sy..*,muke nak nanges|*

die pon amik sangkar masukkan monyet tu dalam sangkar ..selesai ucap terima kasih ..aku teruskan perjalanan .dalam perjalanan tu mnjg tgk cermin belakang je isau monyet tu mati kan .

abg kedai : nnti letak je sgkar tu kt luar..monyet tu nnti sy lepaskn kt blkg umah
Sampai je Tampin..terus g vet ..ade penternak dtg clinic tu siap perli2 lagi ..

" hebat betul perempuan tangkap monyet''

aku jelingkan aje ..sabar jela..doc sembur antiseptik and ubat luka..masa tu monyet tu dh bukak mata and tgh duduk menung ..pastu doctor suruh bawak balik ..

doc : okey..ubat khas utk monyet kami xde ..so awk balik jela dulu..tgk keadaan die mcm mana ..sbb sy nk keluar ni g rawat lembu peladang .

aku : laaa..xleh tinggalkn kt sini kejap ke ? sy nk ke Bahau ni ade kerja ..nk cepat ..

doc : tak boleh..kami xsmpan haiwan liar ..

aku amik ketua pngurus kt stesen bas ,terus pusing balik kt kedai batu nisan tu ..
punye jauh pusing..bayangkan..patutnye dari Tampin dekat dh nk ke Bahau ..ptutnye jam 11am aku dh kne smpai Bahau .nasib baik ade ketua yg memahami :')
Sampai kedai abg tu..aku letakkan monyet tu kt situ..then tinggalkn no fone if ade ape2 abg tu perlukn.sempat lagi aku suapkan die air susu kotak dutch lady ..die sedut 2x pastu menung balik .

aku cakap kt die .. '' petang nanti akak balik kerja akk singgah ye adik ''

dalam perjalanan ke bahau tu pon ade anak kucing umur 2 bulan mati dah..nasib baik jasd ok lagi..xdpt nk tananm..aku alihkn ketepi je ..
Then smpai bahau kul 12.30 ..selesai kerja g Air Hitam plak ..kul 4 bgerak ke Tampin anta ketua balik ..then call abg tu..die cakap xberani lepaskn sbb kera2 tu mybe akn cedera kan monyet tu sbb berebutkn kawasan..aku pegi kedai abg tu amik monyet tu ..


sampai2 je monyet tu dh melompat2 mnjerit2 dalam sgkar..menyerigai nampak aku -.-
aku tengok die dh jamah roti yg aku beli..sejuk ati tgk..aku hulur pisang..laju je die mkn..
aku dh belikan pelekat luka and minyak gamat nk letak kt kepala die..mmg tak laa nk sedekah tgn aku utk digigit.. masa otw anta die kt tmpt aku langgar die tu.. die menung ke arah tingkap je .maybe terkenang kan mak ayah die kot kt hutan tu..rindu kot..kot aku pon dh melalak mse tu ..

then smpai je kt tmpt aku langgar die tu..aku buka sgkar je..terus deh kuar lari masuk hutan..xpndg belakang ucp selamat tinggal pon..so lega lah aku..xde la kt akhirat nnti dipersoalkn kenapa biarkn monyet tu sakit xdirawat :') harap xjumpa lgi ye..paling kelakar sbb aku g vet tu xbwk 1sen pon sbb masa tu tak smpt kuar duit gaji..nasib bek doc xmintak bayaran ..:) cume rasa beruntung dalam 1 hari tu dh dpt alihkn 2 ekor binatang..selamatkn 1 nyawa and kerja dh selesai ..
adios muchachos muah muah -.-v

No comments: